Intergemeentelijke bestuurlijke samenwerking CTER

De burgemeesters van tien Noord-Hollandse gemeenten wilden intensiever samenwerken aan contraterrorisme en het tegengaan van polarisatie, extremisme en radicalisering. Daarom hebben ze een bestuurlijke kopgroep opgericht, met leden uit Alkmaar, Langedijk, Velsen, Den Helder, Haarlemmermeer, Haarlem, Purmerend, Zaanstad, Hoorn en Heemstede. Deze kopgroep richtte zich vorig jaar onder andere op het zogenoemde driesporenbeleid: contact leggen, met iemand praten als er nog geen sprake is van  extremisme en zo nodig overgaan op repressie, bijvoorbeeld door een vergunning in te trekken. Ook het opzetten van een verbindingsnetwerk, de rol van internet bij radicalisering en de verbinding tussen de aanpak CTER en de aanpak Zorg & Veiligheidkwamen in de kopgroep aan bod. Onderwijs en polarisatie was een vijfde thema dat centraal stond in de kopgroep.

Resultaten & effecten

• De tien burgemeesters van de kopgroep zijn drie keer bijeengekomen. Dat gebeurde in januari, juni en december.
  • Door de samenwerking van gemeenten hebben ze kennis, ervaringen en best practices kunnen delen. Dat gebeurde onder andere op de netwerkdag ‘Polarisatie, Radicalisering, Extremisme en Terrorisme’ (PRET).
  • Met de deelnemende gemeenten hebben we de regionale visie ‘Een weerbare democratische rechtsorde’ opgesteld. Juist bij ingewikkelde problemen als polarisatie, radicalisering, extremisme en terrorisme is het belangrijk om een lokale visie te hebben als basis, waarop je besluit tot wel of niet op te treden.
  • De leden van de bestuurlijke kopgroep hebben met een verzameling gemeenten buiten Noord-Holland, die ook veel aandacht aan deze thema’s geven, afgesproken om jaarlijks kennis en ervaringen te delen.