Campagne op social media

Om aandacht te vragen voor de gevaren van maritieme smokkel voerden we van 12 tot en met 26 april campagne op Facebook. De campagne was opgebouwd volgens een campagne funnel. Een campagne funnel wordt opgebouwd in drie verschillende fases, waarbij de doelgroep eerst bewust wordt gemaakt, vervolgens wordt betrokken om uiteindelijk geactiveerd te worden. Per fase van de funnel maken we gebruik van verschillende advertentie formats die passen bij het doel van die fase. De filmpjes en quiz die daarvan onderdeel waren, gingen over een van de proefgemeenten van het project.

De campagne was bedoeld om bewustwording, betrokkenheid en anonieme meldingen te stimuleren. We namen daarbij de campagne van het deelproject NHDrugsalert als voorbeeld.

 

 

 

 

Resultaten & effecten

  • Het bedrijf dat de campagne ontwierp, liet ons in een speciale omgeving op internet (dashboard) de resultaten live volgen. Met de campagne hebben wij 10.047 personen bereikt. Er zijn 140.685 weergaven geteld en er is 821 keer op links geklikt.
  • Na afloop kregen we een rapport met de resultaten. Daarin staan ook adviezen voor vervolgacties.
  • De advertentie via Canvas (binnen Facebook) was een effectief middel om de boodschap van de campagne over te brengen. De gemiddelde kijktijd was langer dan in andere campagnes. Ook bekeken mensen gemiddeld meer van de inhoud dan gebruikelijk is bij Canvas.
  • We hebben veel mensen bereikt met de videoadvertenties in de eerste fase van de campagne.
  • In totaal hebben 66 mensen de quiz helemaal gedaan. In verhouding tot het aantal views van de gehele campagne viel dat aantal een beetje tegen.