Verplichte registratie pleziervaartuigen

De registratie van (snelle motor)boten schiet bij de RDW tekort. Je bent in Nederland namelijk niet verplicht om een pleziervaartuig te registreren. Vinden we nu ergens een boot, dan kunnen we vaak de eigenaar niet achterhalen. Op een overtreding kunnen we dan niemand aanspreken. Voor criminelen is het kinderspel om met hun jachten geld wit te wassen zonder de aandacht te trekken van politie en Belastingdienst. Je kunt niet ontdekken of een drugshandelaar een jacht heeft en dat kun je dus ook niet afpakken.

Verschillende overheidsinstanties willen de registratie van pleziervaartuigen verplicht stellen. Dat willen de politie en Koninklijke Marechaussee, maar ook verzekeraars en watersportverenigingen. Het zou helpen bij de bestrijding van ondermijning. De kans op smokkel over water wordt kleiner als de eigenaren van boten weten dat ze geregistreerd staan.

Resultaten & effecten

  • Om de verplichte registratie van pleziervaartuigen dichterbij te brengen, hebben we een werkgroep opgericht die zich hiermee bezighoudt.
  • Op 30 april publiceerde consultancybureau Hiemstra en De Vries het rapport ‘Quick Scan ondermijning in de pleziervaart: eigendomsregistratie als (deel)oplossing?’. Naar aanleiding hiervan hebben wij contact opgenomen met het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), opdrachtgever van dit onderzoek.
  • We hebben van mei tot en met december gesprekken gevoerd met de ministeries van JenV en Infrastructuur en Waterstaat. We hebben daarin verkend hoe we gezamenlijk deze registratie mogelijk konden maken.
  • Op 9 september bracht Annemieke van Dam, de directeur-generaal Ondermijning van JenV, een werkbezoek aan RIEC Noord-Holland. Zij heeft de registratieplicht daarna met de minister besproken. Ook Peter Noordanus, voorzitter van het Strategisch Beraad Ondermijning, heeft opnieuw een appel gedaan op de ministers van Justitie en Veiligheid (JenV) en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om vaart te zetten achter de benodigde maatregelen.
  • Wij hebben contact gezocht en overlegd met partners als Hiswa/Recron, RDW en Koninklijke Marechaussee. Ook zij willen een registratieplicht. Zo hebben we, ook met de resultaten hierboven, een begin gemaakt met een brede lobby op bestuurlijk, ambtelijk en operationeel niveau.