Ondermijning beter op de kaart zetten bij de partners op Schiphol

Resultaten & effecten

• Meer dan driehonderd medewerkers op de luchthaven hebben een bewustwordingstraining gevolgd: honderdvijftig van de Koninklijke Marechaussee, zestig van Douane en honderd van de Schiphol Group. Voor ongeveer tweehonderd medewerkers staan er op korte termijn nog trainingen gepland, voor medewerkers van KLM en handhavers van de gemeente. Ook in het nieuwe jaar zullen verschillende groepen een training volgen.
  • Bij verschillende publieke en private organisaties zijn er ongeveer vijftig mensen opgeleid als Points Of Contact Ondermijning (POCOs). Deze POCO’s geven de strijd tegen ondermijning een vaste plek in hun organisatie en zorgen daarbij voor samenhang en samenwerking. De samenwerking binnen dit netwerk heeft al verschillende casussen opgeleverd. Zo is een corrupte medewerker ontslagen.
  • De communicatieadviseurs van betrokken organisaties hebben een eigen netwerkgroep, waarvan ook een strategisch adviseur van project Orville deel uitmaakt. De groep kwam regelmatig bijeen om de gezamenlijke communicatie af te stemmen. De leden zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de communicatiecampagne ‘Geef criminelen geen kans’ en aanpassingen op de website www.sterkeluchthaven.nl. Ook overlegden ze in de netwerkgroep over gezamenlijke persberichten.
  • Op 28 oktober is de communicatiecampagne ‘Geef criminelen geen kans’ gelanceerd in het bijzijn van zo’n honderddertig vertegenwoordigers van de ondermijningsaanpak op de luchthaven. Hierbij hebben de leden van de Schiphol Driehoek Ondermijning en de Directeur-Generaal Ondermijning van het ministerie van Justitie en Veiligheid het manifest ondertekend om de aanpak op de luchthaven voort te zetten en te verstevigen. De campagne en bijbehorende e-learning zijn bedoeld voor de 65.000 pashouders die op Schiphol werken.
  • Het aantal unieke bezoekers op www.sterkeluchthaven.nl is na lancering van de campagne verdubbeld (van circa 2.500 naar 5.000).